Kubistický Dům Diamant v historickém centru Prahy ukrývá BOMMA Atelier – místo vzniklé pro setkávání odborníků i nadšenců s vášní pro design, ve kterém jsou zcela poprvé k vidění pohromadě všechny kolekce svítidel značky BOMMA. Tento jedinečný městský apartmán kombinuje původní, na míru zhotovený funkcionalistický nábytek s produkty předních světových značek současného interiérového designu a vybízí tak k diskuzi o možnostech tohoto oboru.
Zuzana Kozlová
Atelier Manager
+420 775 964 611
z.kozlova@bomma.cz
Umělecká ředitelka & zakladatelka PalermoUno
Díky zvláštnímu instinktu pro scénografii a dekor, se Sophie zcela oddala interiérovému designu. Estetickou odbornost získala ve své rodině, která se již po pět generací věnuje obchodu se starožitnostmi, vrozený instinkt pak v průběhu let doplnily zkušenosti ze světa reklamní produkce. Od roku 2006 směřuje Sophie Wannenes svou energii a nadšení do PalermoUno – unikátního světa vintage a designu.
BOMMA umělecký ředitel & zakladatel Monument Office
Václav Mlynář patří k pozoruhodné mladé vlně českých designérů. Jeho tvorba kombinuje inovativní technická řešení, progresivní design společně se zkoumáním materiálů. Václav pochází z umělecké rodiny, takže jeho osobní touha po tvůrčím projevu není překvapující. Po studiích a letech práce v České republice, Dánsku a Londýně spoluzaložil designové studio deFORM a později kreativní studio MONUMENT Office. Kromě produktového designu patří do jeho portfolia interiéry maloobchodních prodejen, výstavy a další projekty kombinující design s architekturou. Od roku 2017 působí jako umělecký ředitel společnosti BOMMA. Všechny kolekce svítidel vznikají pod jeho dohledem a několik jich také sám navrhl. Jako klíčová osoba značky BOMMA se podílí také na projektu BOMMA Atelier.
Emil Králíček patřil k plodným kubistickým architektům. Narodil se v roce 1877 v Havlíčkově Brodě. Po absolvování gymnázia a stavební průmyslové školy pracoval pro architekta Antonína Balšánka. V roce 1900 odešel do německého Darmstadtu, kde navázal spolupráci s Josephem Mariou Olbrichem, který tam založil avantgardní uměleckou kolonii. Zde se přiblížil k moderním stylům, především secesi, kterou později uplatnil jako projektant u stavební firmy Matěje Blechy, kde se podílel na projektování domovních průčelí a vestibulů.
Později se Králíček osamostatnil a od secese se dostal k nastupujícímu kubismu. Jako součást Adamovy lékárny navrhl na Jungmannově náměstí unikátní lucernu, která dodnes zůstává jedním z nejzajímavějších děl tohoto směru. Mezi lety 1912 a 1913 pak navrhl pravděpodobně nejvýznamnější dílo své kariéry: činžovní dům Diamant, který stojí na rohu Spálené a Lazarské ulice. Původní návrh domu, který stavila firma Matěje Blechy, vypracoval vídeňský architekt historismů a secese Friedrich Ohmann. V roce 1912, kdy už se se stavbou začalo, přepracoval plány Emil Králíček a klasicizující secesi proměnil v inovativní kubismus.
Majitelem Diamantového domu nebyl nikdo jiný než guru československé avantgardy Adolf Hoffmeister. Tento všestranný český umělec se věnoval literatuře, výtvarnému umění a karikaturám. Byl dramatikem, scénografem, spisovatelem, malířem, diplomatem, právníkem, univerzitním profesorem a cestovatelem. Patřil k nejhlasitějším obhájcům a propagátorům moderní československé kultury, působil i na mezinárodní scéně. Za svůj život se setkal s mnoha klíčovými hráči světové kultury a zastupoval Československo na Valném shromáždění UNESCO.
Ve 30. letech 20. století nechal Hoffmeister pro svou rodinu navrhnout a postavit rozsáhlý byt v prvním patře budovy. Tento interiérový skvost se dodnes dochoval v původní podobě, kterou utváří především důmyslný vestavěný nábytek a dřevěné obložení. Autorem funkcionalistické úpravy je pravděpodobně architekt Jaroslav Frágner, jeden z nejvýznamnějších představitelů české moderny první poloviny 20. století
Architekt vytvořil dokonalý prostor pro Hoffmeisterův intelektuální a společenský život. Celý byt je obložen dřevem a vytváří kompaktní architekturu s nábytkem na míru a důmyslně koncipovanou prostorovou hierarchií. V mnoha prostorách jsou zabudovány úložné prostory, zejména pro knihy, kterých měl Hoffmeister mnoho.
Součástí je i vestavěná pohovka a malé stolky v hlavním obývacím pokoji a také jedinečný bar, který lze otevřít posuvnými dveřmi na obou stranách a vytvořit tak ideální prostor pro společenská setkání. Několik dalších kusů nábytku a doplňků v bytě údajně navrhl surrealistický malíř a designér Alois Wachsman.
Společnost BOMMA si byt pronajala přímo od rodiny Hoffmeisterových s úmyslem zahájit v tomto neobvyklém prostoru jedinečný projekt. S respektem k historicky cennému interiéru s vestavěným nábytkem a nábytkem na míru z 30. let 20. století nyní BOMMA vystavuje všechny své kolekce svítidel pod jednou střechou spolu s dalšími designovými kousky od mezinárodních partnerů. Každý prvek osobně kurátorsky připravila Sophie Wannenes, milánská interiérová designérka a majitelka designové galerie spolu s Václavem Mlynářem, uměleckým ředitelem společnosti BOMMA.
kontaktujte mě pro sjednání schůzky na z.kozlova@bomma.cz